Connect with us

Fogyókúra segítség neked a fogyáshoz!

Milyen édesítőszert használjunk, és melyiket kerüljük el?

Diéta & Táplálkozás

Milyen édesítőszert használjunk, és melyiket kerüljük el?

A fogyókúra nagyon sokak számára azzal kezdődik – méghozzá rögtön hozzátennénk: nagyon helyesen –, hogy kivonják az étrendjükből a cukrot, és helyette valamilyen édesítőszerre váltanak. Bár ez az esetek többségében jó döntés, azonban ha sikerül is betartani ezeket az új szabályokat, sajnálatos módon rengeteg rossz alapanyagot használunk édesítésre, hiszen vannak édesítőszerek, melyek valóban jó és hatékony alternatívák lehetnek, azonban olyanok is, melyekkel hosszabb távon nagyobb kárt csinálunk, mint némi cukorral.

Bár hangsúlyozandó, hogy főként iparági érdekcsoportoknak köszönhetően kifejezetten ellentmondásos kutatási eredmények születtek a különféle édesítőszerek kapcsán, azonban az alábbiakban mégis megpróbáltuk összeszedni, hogy melyeket érdemes elkerülni, és melyeket használni a mindennapokban?

A mesterséges édesítőszereket jobb elfelejteni

Bár előbb ismerhettük őket, mint természetes alternatíváikat, azonban a mesterséges édesítőszerekről láttak napvilágot a múltban a leginkább ellentmondásos eredmények, ami nem meglepő, hiszen senki sem szeretne abban a tudatban édes élvezeteket magának, hogy azt vegyi anyagok hozzáadásával érte el. Nagyon sok típusukat különböztethetjük meg egymástól, de a legismertebbek az aszpartám, az aceszulfám-K, a ciklamát, a szacharin és a kriszallóz. Jellemző rájuk, hogy sokkal édesebbek, mint például a kristálycukor, többségük pedig teljesen energiamentes is, tehát használatukkal nincs vércukorszint emelkedés, aminek jóvoltából cukorbetegek és fogyókúrázók számára egyaránt ideális lehet.

A boltok polcain jellemzően kombinált formában találkozhatunk velük, hiszen az egyes mesterséges édesítőszerek képesek fokozni egymás édesítő hatását, vagyis egészen kis mennyiséget is elegendő lehet használni ahhoz, hogy édes ízt kapjunk. Előnyük még, hogy olcsók és nem károsítják a fogakat, azonban toxikológiai tekintetben nem nevezhetők szerencsésnek hosszabb távon. Nyilván a hatóságok szerint biztonságosak – ellenkező esetben nem forgalmazhatnák őket –, de több kutatás is bizonyította, hogy rossz hatást gyakorolnak az emésztőrendszerre, ezáltal különösen a bélflórát tudják hatékonyan pusztítani.

Természetes édesítőszerekkel is elérhető a kívánt hatás

Aki irtózik a gyógyszerektől, a mesterséges dolgoktól, a műanyagoktól és a vegyi anyagoktól, az biztosan egyetért abban, hogy az édesítőszerek kapcsán a természetes alternatívák jobb választásnak tekinthetők. Ezen a téren szintén nagyon sokféle lehetőséggel találkozhatunk, így ott a taumatin, a neoheszperidin és a leginkább ismert sztívia. Utóbbi azért ismert, mert önállóan is kapható – már Magyarországon sem kell nagy erőfeszítéseket tennünk a beszerzéséhez –, míg előbbiek rendszerint csak különféle készítményekben bukkanhatnak fel, így például a taumatint természetes édesítőszerként alkalmazzák rágók, édességek és alkoholmentes italok esetében is.

Az egyik legjobb természetes édesítőszernek emiatt a sztíviát tekinthetjük, de nemcsak az elérhetősége miatt, hanem abból az okból kifolyólag is, hogy miközben háromszoros édesítőerővel rendelkezik a kristálycukorhoz képest, semmilyen kalóriát nem tartalmaz, tehát a fogyókúrázók, a cukorbetegek és az egészségtudatos táplálkozás kedvelői egyaránt ideális alternatívaként találkozhatnak vele. Nagy előnye még, hogy vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, kapható már tabletta-, por- és folyadékformában is, miközben nemcsak a reggeli kávéhoz és teához, hanem tényleg mindenhez alkalmazható, akár még főzéshez vagy sütéshez is, de óvatosan bánjunk vele, jobban édesít, mint a cukor.

További cikkek innen: Diéta & Táplálkozás

Fel